Thursday, January 28, 2010

Rahsia Kari Mamak!

Tunggu Kak Lah letak lam blog ni.. rasanya tak letak kot.. so saya tolong masukkan ye..

here goes:
Alhamdulillah baru lepas makan tengahari. Madrasah harini sungguh mengembirakan. Rasa berbaloi sacrificing your Sunday morning kalau anak2 happy and eager to learn. On the way back teringat yg my kari ikan semalam belum tarok asam lagi. Semalam malas nak keluar after the second hottest night this summer. Tapi ikan dah defrost, masak gak la.

Saya ni suka sangat makan (tapi tak leh lawan K.Azni you all yg pandai makan tu) mak pulak org Tanjung, dari kecik lauk kami lagi2 kari-kari, nasi kandaq paperdom. Saya suka sangat makan kari and all the condiments that come with it spt acar lemon, sambal belacan ulam timun, ikan gelama asam. Saya kalau makan kari di kedai famous, balik nanti saya buat kari nak rasa macam tu gak (tu yg mamak menangis tu, cannot make money from me). Maka, saya pun dah jadi famos mami kari (macam famous Amos tu la) dan badan pun bau kari, rambut bau kari, langsir bau kari, kentut bau kari........ .....

Walaubagaimana dan berbagaicara saya masak kari, tak sama macam kari nasi kandaq Simpang Enam yg saya makan masa kekecik dulu. Orchid...or Orchid, tulong pi belajaq mai...

Baru2 ni saya pi Adelaide. Dengan takdir Allah 'azajawala, saya terjumpa sorg mek kelante kahwin mamak. Dia nak ajak gak saya makan tengahari kat rumah dia. Sambil kami pokpek, dia masak kari ikan kesukaan suaminya. Tengah masak, dia angkat belanga goyang-goyang. Saya peratikan dan tanya apa dia buat? Dia kata ni cara org India Chennai mari masak kari, tak kacau, tak goreng rempah dulu. Semua masuk, masak, bila mendidih angkat belangan lengang kanan lenggang kiri, Kak ipaq dia ajaq mai....ooohhh. .. memang sedap kari dia! Lama dia masak, tapi memang sedap MasyaAllah. Pinggang dia pun tak le besau cam kita... asik dok melenggang.. .

So saya pun dengan ghairahnya melengganglah belanga saya masa masak kari semalam (agak kalu mamak simpang enam masak camtu tentu memerlukan 10 org kan?) tapi berat gak tau, sebab belanga saya tu iron cast. Anak tanya, watcadoing mummy?? ... hehehe... I'm doing 'salsa'.... maka jadilah kari saya 'Salsa Curry'.... memang rasa kari nasi kandaq Simpang Enam tau! (ada lagi ke simpang enam tu Orkid?)

Ta. nak sabun tangan sat, bau karrrrrrrrriiiiiiii i......!!

K.Lah

No comments: